Höstmys | recept



I helgen vrider vi klockan tillbaka och dagarna kortare. Passa på att skämma bort dig under höstmånaderna som kan kännas långa. Jag är just nu inne i en marmeladfrossar tid. Marmeladen får gärna vara lite bitter. Här om dagen kom jag ihåg att jag brukade göra marmelad på höstens äppelskörd. Receptet fanns kvar och den blev lika god som jag mindes den. Världens enklaste recept och du kan välja sockermängd efter hur söt du vill ha den.



Äppelmarmelad | 1 kg äpplen   2 ekologiska citroner   500 gr strösocker   ev lite vatten

Skala äpplen och klyfta dem i bitar. Skär citronen i tunna skivor som du delar i fyra delar. Ta en kastrull med tjock botten och häll i strösocker som du låter smälta tills det är knäckbrunt. Häll i all frukt och rör runt. Ev. behöver tillsätta pytte lite vatten. Rör om då och då tills allt socker har smält in i frukten. Sjud tills frukten är nästan slät, ca 20 min. Låt svalna och häll upp på väl rengjorda burkar. Förvara i kylskåp. Den här grunden kan du krydda om du vill. Jag gör en äppelmarmelad där jag tillsätter en näve pistagenötter och en som jag kryddar med vaniljstång.

Perfekt marmelad till kex och osten.

Fotograf: Bild 1-4 Richard Hammarskiöld
Fotograf: Bild 5-6 Marie


4 kommentarer:

  1. Hej, vilken fin matta! Får man fråga var den kommer ifrån?
    Mvh,
    Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så klart du får:-), den är från Zara Home. Ett riktigt fynd, ca 3.500 kr

      Radera
  2. Tack! Får även passa på att tacka för mycket bra inspiration här på sidan i största allmänhet - jag och min sambo ska flytta till en nyproducerad lägenhet snart och det är mycket tack vare den här bloggen som vi kunde se potentialen i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för de fina orden! Så bra att vi kan inspirera och kanske ge lite tips och råd på vägen till ert nya hem. Lycka till med flytten och er nya bostad.

      Radera