DIY | Skrivbordsskiva i Linolium







Kanske inte lätt som en plätt men inte svårt var det att klä en MDFskiva med linolium. Tid och tålamod behövs men sedan har du ett superfint skrivbord. Linolium är ett underskattat material som har en matt finish som både är hållbar, värmeisolerande och ljuddämpande. Vanligast är att man lägger linolium på golv men jag kan varmt rekommendera att använda det till skivor och hyllplan. Det finns ett tjugotal färger att välja bland.
Jag har använt två lådhurtsar istället för benbockar som underrede. Hittade en linoliumkulör som nästan var identiskt med hurtsen. Nu har jag en toppenbra arbetsplats, 220 cm lång och 65 cm djup med massa bra förvaring. Så nöjd!


























Det här behöver du: 1 skiva i tex MDF, på byggvaruhuset kan du få den kapad i det mått du önskar.
Lim och linolium samt en vass mattkniv och sandpapper.

Börja med att skära kantlister och limma fast dem. Använd en sickel för att smeta ut rikligt med lim men inte för mycket. Låt torka till nästa dag. Blir det inte helt jämt går det bra att slipa ner ojämnheten.
Skär sedan till toppen. smeta ut rikligt med lim och lägg den på skivan och över kantlisterna. Jag var mest noggrann med att framkanten livade medans bakkantens eventuella ojämnheter slipade jag bort. Ta bort ev överflödigt lim. Därefter lade jag skivan upp och ner med allt tungt jag hade och så fick den ligga över natten för att torka med jämn press. Slipa försiktigt bort ojämnheter och sedan klar för användning. Lycka till!


2 kommentarer:

  1. Superfint! Kommer du ihåg vilken kulör det är på väggarna? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack snälla. Om jag inte missminner mig så är det S6500-N, men jag kollar färgburken i helgen och återkommer. Fin helg!

      Radera