Äppeltider | chutney


Vad gör man när man får en hel Ikeapåse med äpplen? Jo, först så fick det bli äppelmos, massa äppelmos typ 10 kg. Sedan fick jag tips från en kollega om ett recept där man varken behöver skala eller kärna ur äpplen. Så nu har jag även mycket äppelchutney. Jag rekommenderar att man halverar det här plättlätta receptet av Anna Bergenström. Supergott blev det och nu ser jag fram emot höstens lammgrytor serverade med grekisk yoghurt som jag smaksätter med äppelchutney.

1 kg äpplen, 250 gr torkade aprikoser, 4 dl vitvinsvinäger, 2 stora grovt hackade gula lökar, 1 röd strimlad paprika, 1 kg strösocker (12 dl), 1 msk salt, 1 tsk mald vit- eller svartpeppar, 2 msk hela senapsfrön, 2 msk finhackad färsk ingefära och slutligen 1/2-1 tsk kajennpeppar

Lägg aprikoserna i blöt över natten. Sila av vattnet och blanda i en stor kastrull med kryddor, vinäger, klyftade äpplen (utan skaft och skruttfras), paprika och lök. Salta och peppra och tillsätt allt socker. Koka försiktigt i ca 1 timme, rör om då och då. Fyll ända upp i perfekt rena burkar som sedan paraffineras. Förvara svalt. Bäst smak blir efter 2-4 veckor då kryddor fått mogna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar