Färg&ljus

Jag har precis lämnat ett förslag på färgsättning till en ny visningslägenhet. Färgvalet blev lite ljusare än jag egentligen hade tänkt men de två rummen som ska målas har inte så stora ljusinsläpp så jag fegade lite och tog färger som inte har fullt så mycket svärta i sig som färgen ovan, Jotuns Vallmofrö. Jag tror ändå att känslan kommer att bli lite dovare vilket är mitt mål.

Ska man måla en vägg så rekommenderar jag att man provmålar några olika färger i det rum som ska målas innan man bestämmer sig. Måste man bestämma färg innan man har flyttat in är det svårare men en hjälp på vägen kan vara att man målar en provbit på minst 30x30 cm och flyttar runt den lite så att man ser den i olika ljus. Då får man en hygglig uppfattning om vad slutresultatet blir.

Jag har målat en stor skiva med kalkfärgen Vallmofrö och dessutom använt en grov pensel som ger en viss flammighet. Att måla en kalkfärtg med roller blir helt annorlunda. Stylisten Lotta Agaton har låtit måla alla rummen i samma kulör, Vallmofrö. Det ser ganska så annorlunda ut när ljuset är olikt mitt (jag har väldigt stora fönster vilka syns i glasen) och så har färgen rollats på. Små saker som gör stor skillnad.


Bild lånad från Residence. Fotograf Pia Uhlin Styling Lotta Agaton

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar