Tips till tavelväggen + Tävling med Arte Limited


När man inreder en ny bostad händer det allt som oftast att väggarna gapar tomma ett tag. Man vet inte riktigt var man ska börja. Men en fin bild eller en tavelvägg gör väldigt mycket för totalintrycket och för att den där riktiga hemkänslan ska infinna sig. Här är några av våra svartvita favoriter som var för sig eller tillsammans kan skapa effektfulla blickfång.

Missa inte chansen att vinna din egen favorit genom att delta i utlottningen av en valfri print från Arte Limited!




Bild 1) Art print av Judith van den Hoek | Arte Limited, 2) och 3) Citattavlor i ram | Society 6,  4) Fotoprint | Society 6









































Bild 1) Fotografi av fotograf Tre Dadlar | Noll Images, 2) Fotokonst av Filip Herbst | Arte Limited, 3) David Ehrenstråhles Guide to New York Poster | Artilleriet


För att delta i tävlingen om ett valfritt konstverk från Arte Limited går du in på deras hemsida och väljer ut din favorit. Sen vill vi ha en kort motivering till ditt val och veta var i ditt hem du ser din nya tavla. Lämna ditt svar i en kommentar till det här inlägget. Tävlingen pågår t o m söndag 9/3. Vinnaren meddelas här på bloggen.


Lycka till och trevlig helg!

19 kommentarer:

  1. I would choose Into the Woods by Gustavo Orenzstajn.
    It reflects my love of nature and tendence to love dark and moody places. I have just the right place for the photo in my new home's dining area. I've been searching for some more art for the collage for some time now.

    So count me in the competition!

    SvaraRadera
  2. Jeg ville vælge Alberto Sevesos 'Disastro Ecologico IV'. Den ville udfylde en plads på min billedvæg på fineste vis.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Först av allt tack för en inspirerande sida, alltid vackra bilder, bra tips om vackra saker..
    Å sen.. Vilken tävling!
    Jag är en försiktig inredare, jag tänker och känner länge innan jag ändrar saker, de små slantar som jag med fyra söner och mindre lön kan lägga på inredning sparas under lååång tid och vägs i handen länge.. Jag är ingen impulsköpare..
    Resultatet är väl genomtänkt, sobert och mjukt men som ni säger.. Gapande tomt och i behov av det där lilla extra.. Som gör det personligt..
    Jag älskar arte limiteds sida och alla deras tryck.. Jag klickar mig ofta in dit och suckar av lycka..
    Ännu har mina slantar inte nått dit men jag vet precis vad jag skulle lägga dom på om jag hade dom!
    'Out Of Control' av Naja Conrad-Hansen!! Jag älskar färgerna, jag älskar uttrycket i hennes ansikte och känslan i hela tavlan! Detaljerna i guld som så perfekt skulle passa in i mitt sovrum.. Älskar't helt enkelt..
    Håller andan och hoppas..

    Med vänlig hälsning, Jennie

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig tävling och inspirerande blogg! Hittade precis hit!
    Här hemma gapar väggarna tomma i vardagsrummet så 'Donna II'. Giclée Konsttryck av Daniel Egnéus skulle göra sig sååå snygg till mina svartvita kuddar och svarta sammetsfåtölj så nu håller jag tummarna hårt!
    Vänliga hälsningar
    Ulrica

    SvaraRadera
  5. Om jag vann skulle jag välja New York I av Filip Herbst. Den speglar mina minnen av min resa till New York förra året. En fantastisk stad som jag vill återvända till så fort möjlighet finns. På detta sätt får jag ha lite New York hemma..

    SvaraRadera
  6. Åååå,vilken kul tävling!
    Häromdagen ramlade "tavlorna" som du spikade upp på väggen i mitt vardagsrum ner, och nu är väggen där tom. Jag satt just och tänkte att nu måste jag ta tag i helheten av vad som finns på väggarna här hemma. Borde alltså önska något stort motiv till väggen i vardagsrummet, men blev istället kär i:
    http://www.artelimited.se/konsttryck/untitled-i-giclee-konsttryck-av-judith-van-den-hoek.html#.UxH_hDiYZdg
    Till mitt romantiska sovrum, tänker jag.
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Jag skulle välja Cityscape II av Daniel Egnéus, eftersom det på ett underbart vis lyckas kombinera mina två stora passioner, konst och arkitektur. Eftersom jag i juni flyttar upp till Stockholm, blir det också en symbol för storstaden som vid en första anblick kan kännas avskalad och kall, men som vid närmre granskning döljer underbara detaljer. Eftersom jag flyttar in i ett nybyggt JM hus med idel vita väggar, kommer det finnas mängder av platser att hänga den. Om den blir min, ska den vara först på plats in i lägenheten, det lovar jag!

    SvaraRadera
  8. Det är alltid svårt med konst, och som hos så många andra så gapar väggarna tomma här hemma hos oss. För mig är det viktigt att tavlan griper tag inom mig, det ska vara kärlek och samförstånd för att jag ska kunna ha den hemma på väggen. Detta kände jag när jag såg: http://www.artelimited.se/konstnarer/alberto-seveso/a-due-colori-ix-giclee-art-print-av-alberto-seveso.html#.UxOhAvl5PIR

    Dels för att den ger den färgklick som behövs för vårt sovrum, komplett och klart är det sedan och jag kan pusta ut!

    SvaraRadera
  9. Jag skulle välja "Monika", Giclée Konsttryck av Martin Nicolausson. Jag och min pojkvän flyttade i höstas till en ny stad för att börja studera men tyvärr står lägenheten fortfarande inte helt färdig. Vi väntar i nuläget på att få tapetsera om och på grund av detta saknas både gardiner och konst. "Monika" har länge tilltalat mig och jag vet att den skulle göra sig fantastiskt fin antingen på väggen bredvid soffan eller på byrån i sovrummet. Att den dessutom är i gråskala gör den mindre känslig för färgförändringar vilket innebär att den är lätt att inreda kring. Det vore fantastiskt roligt om just denna slipade lilla sten fick utgöra startskottet för en kommande konstsamling här hemma!

    SvaraRadera
  10. Åh, härlig tävling. Och vad mycket fint Arte Limited har att erbjuda. En kanon sida! Hittad "House" av Jonas Bergstrand som skulle passa perfekt i vårt nyrenoverade kök med betongtapet. Jag gillar djupet och rörelsen i tavlan, och det tredimensionella. Den är intressant och det följer linjen med känslan jag vill förmedla med vårt kök. Hoppas på turen!

    SvaraRadera
  11. Jag skulle välja 'Cityscape I' av den otroligt begåvade konstnären Daniel Egnéus för att jag helt enkelt inte kan slita blicken från den! Fantastiska detaljer med enstaka färgklickar som blandas till en helt ny värld, som en blandning av historia, nutid och framtid. Tavlan skulle få prydda väggen i vardagsrummet, på första parkett ;-)

    SvaraRadera
  12. Mitt val skulle bli 'La Funambola', Giclée Konsttryck av Sonia MariaLucePossentini. Trycket skulle få en framträdande plats i vår tavelvägg ovanför sängen. Gillar att bilden både är mjukt romantisk och lite spännande (varför har hon ögonbindel på sig?) och romantik och spänning är precis vad som behövs i dessa småbarnsföräldrars sovrum!

    SvaraRadera
  13. Elisabeth Lundqvist5 mars 2014 kl. 22:12

    Min och familjens favorit är 'Lei, lui' av Sonia MariaLuce Possentini. Konsttrycket berör oss mycket och skulle t.o.m. Kunna vara en del av vår familjehistoria. Vår fina kisse (som sorgligt nog inte finns med oss längre) ville alltid vara oss nära så som katten på konsttrycket. Han följde efter oss vart vi än gick i lägenheten och ibland deltog han i vår dotters lekar, ibland var han nöjd med att bara se på. I våra hjärtan har tavlan redan fått sin plats, så vi hoppas få se den här hemma på vår vardagsrumsvägg, en central plats som behöver livas upp med ljus och glädje.

    SvaraRadera
  14. Mitt val skulle bli 'Philosophy in the Boudoir' av Lina Ekstrand. Har sett den förut och tycker den är så himla fin! Vi har precis renoverat våran nyinköpta 5 rum och kök och hade tänkt ha en låg "hyllvägg" i vardagsrummet istället för en skänk. Denna tavla hade passat perfekt att hänga där över:)

    SvaraRadera
  15. Jag blir så glad och inspirerad av denna blogg! Var kan man hitta den enkla runda vardagsrumslampan? ser ut som den är i lite gråat glas?

    SvaraRadera
  16. Hej Ange! Superkul att vi kan inspirera, det gör oss väldigt glada. Jag är osäker på vilken lampa du menar. Vet du i vilket inlägg du sett den?

    SvaraRadera
  17. Hej Ange! Superkul att vi kan inspirera, det gör oss väldigt glada. Jag är osäker på vilken lampa du menar. Vet du i vilket inlägg du sett den?

    SvaraRadera
  18. Det är den 6:e bilden under "inredningsinspiration" :)

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Lite förvirrande då det är ett annat inlägg:-) Tror det kan vara Konsthantverk modell Rosdala XL.

    SvaraRadera